Yunus Suresi 81. Ayet: Tefsir ve Kıssa İrdelemeleri

Bu bölümde, Yunus Suresi’nin işaret ettiği kıssalar arasından Hz. Musa ile Firavun’un mücadelesi ve bu süreçte ortaya konan mucizelerin etkileri üzerinde durulur. Ayetin bağlamı, Nuh ile Musa peygamberlerinin kavimlerine yönelişleri ve onların karşılaştıkları sınavlar üzerinden yürütülür. Özellikle 81. ayet, arapça okunuşu ve Türkçe karşılığıyla, sihir kavramının Kur’an’da nasıl ele alındığını gösterir.

81. Ayet Arapça Okunuşu ve Türkçe Anlamı Ayet şu şekilde okunur: Fe lemmâ elkav kâle Mûsâ mâ ci’tumbihis sihr (sihru), innallâhe se yubtiluhu, innallâhe lâ yuslihu amelel mufsidîn. Çeviride ise: “Onlar hünerlerini ortaya koyunca Mûsâ şöyle dedi: ‘Asıl bu sizin ortaya koyduğunuz sihirdir. Allah onu mutlaka boşa çıkaracaktır. Kuşkusuz Allah bozgunculuk edenlerin işini düzeltmez.’” Bu ifade, Musa ile Firavun arasındaki mücadelede sihir hissiyatının nasıl değerlendirildiğini göstermektedir.

Yunus Suresi 81. Ayet: Tefsir ve Kıssa İrdelemeleri

İçerikteki ana çerçeve, Hz. Musa’nın kardeşi Hz. Hârun ile beraber Firavun’a karşı gösterdiği müdahalenin, halkın korku ve baskı dönemi içinde nasıl şekillendiğini açıklamaya yöneliktir. Firavun’un, İsrailoğulları’nın erkek çocuklarını teker teker katlettirdiği bir dönemde bile, Musa’nın onun sarayında yetişmesi ilahi bir mucize olarak görülmüş olsa da baskı ve kibir, insanların iman yoluna yönelmesini engellemiştir. Söz konusu ayet, tefsir bağlamında da ele alınır; Mûsâ’nın mucizelerinin sihir olarak nitelendirilmesi, halkın bu olaylara tepkisini ve gerçek niyetlerini gösterir. İnsanlar, gücü ellerinde tutarken değişiklikten korkar ve bu değişimin kendilerine olan etkisini tartışır; dolayısıyla hakikati arama süreci zahmetli ve tartışmalıdır.

Bu pasajdan çıkarımlar şu şekilde özetlenebilir: Hz. Mûsâ’nın mucizelerini sade bir sihir olarak görmek, onun mesajını engellemek adına ortaya konan bir tavırdır. Ancak mucizelerin özündeki ilahi destek, bu tür iddiaları zorla alt eder. Kur’an’ın başka yerlerinde de Musa-Firavun çatışması, çeşitli yönleriyle betimlenir ve bu betimlemeler, kıssadan alınacak ibretler ile yanlış bilgilerin düzeltilmesi için bir araç sunar.

Yorum yapın